Jaroslav Chrapko je slovenský podnikateľ, ktorý založil úspešnú firmu Dedoles. Spoločnosť sa preslávila najmä výrobou veselých ponožiek s originálnymi vzormi. Po finančných problémoch Dedolesu sa podnikateľ stiahol z jeho vedenia. Dnes rozbieha startup v oblasti vzdelávania.

Jaroslav Chrapko začal svoju podnikateľskú cestu v roku 2010 založením živnosti. O rok neskôr, ako dvadsaťjedenročný, založil z izby svojej priateľky vlastný e-shop s tričkami. Vtedy ešte nemal ani vlastný produkt, keďže batikované tričká s ekologickou potlačou dovážal z Ameriky. Inšpiráciou úspešného biznisu bola dovolenka v Grécku, kde v predajnom stánku objavil produkt, ktorý v tom čase na slovenskom trhu chýbal.

Expanzia a úspechy

V roku 2012 Dedoles začal expandovať do zahraničia. V prvej fáze sa dostal na český, rakúsky a maďarský trh, neskôr aj na nemecký, rumunský a poľský. Sortiment spoločnosti sa postupne rozširoval a pribudli doň aj veselé ponožky, ktoré sa stali hitom a hlavným produktom firmy.

Obchodná spoločnosť začína zbierať ocenenia. V roku 2015 sa stala víťazom súťaže e-shop akcelerátor. O dva roky neskôr bol Chrapko zaradený medzi 30 mladých úspešných slovákov v ankete magazínu Forbes 30 pod 30. V roku 2018 Dedoles dominoval internetovým predajcom ponožiek v strednej Európe. O dva roky neskôr získal e-shop ocenenie Trend Shop a rozšíril svoje podnikanie do ďalších európskych krajín.

Na svojom vrchole dosiahla spoločnosť tržby okolo 90 miliónov eur. Okrem tričiek a ponožiek ponúka aj ďalšie produkty, ako napríklad spodnú bielizeň, legíny či plavky s originálnymi vzormi.

farebné ponožky Dedoles

Ikonické farebné ponožky stáli za prvotným úspechom firmy. Foto: Pexels.

Firma sa stala známou aj vďaka svojim reklamným kampaniam s tancujúcimi škrečkami. Ocenenie za najefektívnejšiu marketingovú komunikáciu, Zlatá Effie, tak na seba nenechalo dlho čakať.

Ak vás zaujíma tvorba a udržanie majetku vrátane investovania do rôznych investičných tried, prečítajte si článok Investovanie a budovanie majetku sú pre každého, nielen pre vyvolených. Okrem iného sa v ňom dozviete, aké konkrétne možnosti máte k dispozícii a aký jednoduchý môže byť proces budovania majetku.

Problémy a zmena vedenia

V roku 2022 sa však stroj na peniaze pokazil. Po rýchlom rozmachu firma náhle čelí vážnym finančným ťažkostiam. Vedenie prepúšťa okolo dvesto zamestnancov. To však na vyriešenie finančných problémov nestačí a spoločnosť je nútená prejsť reštrukturalizáciou. Jaroslav Chrapko priznáva nesprávne manažérske rohodnutie a odstupuje z funkcie generálneho riaditeľa. Vedenie firmy preberá manažér Ján Cifra, ktorý v minulosrti pôsobil ako výkonný riaditeľ Websupportu.

Zdôvodnenie prepadu

Chrapko pripisuje pád spoločnosti rozhodnutiu rásť z 50 miliónov na 130 miliónov. Takýto ambiciózny rast súčasnou optikou označuje za nereálny. Vtedajšie prognózy však údajne naznačovali, že je možný. Predmetné rozhodnutie považuje za „jediné zlé rozhodnutie“, ktoré stálo za finančnými problémami Dedolesu. Spomína však aj nedoriešené vnútorné konflikty a stratu schopnosti tvoriť.

investičné kalkulačky

Nový biznis model

V súčasnosti sa podnikateľovi podľa vlastných slov podarilo „prekonať tvorivú krízu“. Vzhľadom na to, že budovanie úspešného e-shopu už v minulosti zvládol, nemá aktuálne záujem vytvátrať ďalší. Sústrediť sa chce na online vzdelávanie (online education), ktoré odhaduje na 200 miliardový trh s biliónovým potenciálom.

online vzdelávanie

Segment online vzdelávania má podľa Jaroslava Chrapka veľký potenciál. Foto: Pexels.

Svoj nový biznis model postavil na vytvorenom frameworku Evolúcia k miliónovému biznisu. Prostredníctvom platformy Crowdcast sprístupňuje záujemcom bezplatný webinár na tému: „Ako postaviť miliónovú firmu.“ Zároveň spustil platený prístup do mastermind, kde ponúka praktické lekcie, Q&A sessions, členstvo v podnikateľskej skupine a množstvo bonusového obsahu.

To, že zvolená biznis cesta rozhodne nebude jednoduchá, potvrdzuje aj vlna kritiky, ktorá sa na hlavu podnikateľa vzniesla. Chrapko však nehádže flintu do žita a riadi sa heslom: „Nikdy sa nevzdať, navždy bojovať za lepšie ja, až do smrti.“ Hejterov, ktorí mu pripomínajú položenie vlastnej firmy vníma, ale aj napriek diskomfortu, ktorý mu nové podnikanie prináša, sa nemieni vzdať.

Situáciu zhodnotil úspešný CEO Gymbeam, Dalibor Cicman, ktorý sa pre Chrapkov web vyjadril nasledovne: „Jaro Chrapko mal posledné roky najdrahšiu školu v oblasti eCommerce a budovania businessu a ja viem, že presne takéto obdobie posúva najviac vpred. Preto si vždy rád vypočujem Jarov názor na business a považujem jeho perspektívy za veľmi obohacujúce.“

Podrobnosti o poskytovaných službách biznis mentoringu, strategického rozhodovania a auditu možno nájsť na webe: jarosatori.com.

Odkaz a inšpirácia

Aj keď je situácia pre veriteľov určite bolestivá, každý podnikateľ má právo robiť chyby. Ani najväčší akcionár Dedolesu nie je výnimkou. Napriek problémom, do ktorých sa Jaroslav Chrapko dostal, naďalej zostáva inšpiráciou pre mnohých mladých podnikateľov. Jeho príbeh dokazuje, že s dobrým nápadom, tvrdou prácou a trochou šťastia sa dá vybudovať úspešná firma aj na Slovensku.

Z hľadiska dlhodobého budovania majetku je dôležitá predovšetkým správne zvolená investičná stratégia. Pokiaľ vás napríklad zaujíma, akým spôsobom si vybudovať dostatočnú dôchodkovú rentu na dôstojne prežitú jeseň života, prečítajte si Učebnicu budovania majetku aj pre hlúpych alebo lenivých. Nájdete v nej praktické postupy, ktoré vás krok za krokom dovedú do vášho cieľa.

Ak vás tento článok zaujal, nezabudnite ho zdieľať na sociálnych sieťach. Môžete tak urobiť kliknutím na ikonu vašej siete. Neváhajte sa podeliť v komentároch o váš názor alebo položiť otázky súvisiace s predmetom článku. Prípadné návrhy na spracovanie ďalších tém mi môžete poslať na môj e-mail. Prajem vám všetko dobré.